Fotträning med fart!

Efter några dagars segkänsla utan särskild anledning var jag nu igen sugen på riktigt att fortsätta min utforskning av löpning i min tappning.

Jag har fokus på vad de som ”kan springa” utan att behöva fundera över vad de gör, som kanske till och med är lite snabba och som tränar målinriktat – vad tränar de på och hur? Jag har presenterat det här med fotträning tidigare, då lite mer stillsam träning. Idag provade jag på några löpskolningsövningar, ungefär fotträning med fart min terminologi.

Här har vi något att hämta vill jag säga och med vi menar jag sådana som jag som inte har all fysik i fötter/ben tillhands eller ni andra normalpromenerare/joggare! Jag tror nämligen att vi kan öka vår hållbarhet och måbrakänsla med att medvetandegöra vårt rörelsemönster. Utifrån detta kan vi sedan förhoppningsvis med lite vett och måtta utveckla det. Kanske till och med minska andra fysiska bekymmer och i allra bästa fall kunna ta oss längre i sträckor eller känna oss lite snabbare.

Googlar man löpskolning dyker det upp massor av tips, t ex http://www.marathon.se/webb-tv/spring/träningstips/löpskolning . Enkelt, men jag har aldrig tänkt att jag ska göra det, surfa på marathonträningstips – jag som knappt kan springa en mil… men nu använder jag mina öppna sinnen och nyfikenhet på nya områden! I det här fallet får jag sända ett tack till Malin Ewerlöf http://www.ewerlof.eu som är den som i bakgrunden inspirerat min löpande andra hälft. 

Att nu ha provat på skipping, indianhopp, hälgång, tågång, mångsteg, ravelli mm gav mig insikter som:

- Jag har en rätt ok koordination,

- det är riktigt kul:)

- jag blir trött i fötterna mycket snabbare än jag har flås,

- det känns att det ”tar” på rätt ställe i mina svaga delar och

- det går jättelätt att jogga lugnt hemöver efter passet.

Jag är helt säker på att om jag gör detta ett par gånger i veckan i korta sekvenser under en period så kommer jag att ytterligare ha möjliggjort rätt många av de fysiska aktiviteter som jag vill hålla på med.

Låt inte begränsningarna sätta hinder! De ger dig bara möjlighet att ta en annan väg och på den kan man finna något man aldrig skulle ha mött!

 
 
 

Kommentarer:

1 Staffan:

Löpskolning är roligt och nyttig styrketräning och faktiskt också lite neurologi, det handlar om aktivering av nya nervbanor för att sätta nya rörelsemönster.

Jag brukar köra hög skipping, hälkick som kan varieras i det oändliga, på varje steg, på ett ben i taget eller på vart tredje steg för att alternera höger och vänster. Jag kör också två övningar som kallas A-studs och B-studs jag tycker är bra som verkligen tar på hela höften och benet, här är de:

http://running.competitor.com/2014/06/training/video-3-drills-for-a-better-running-stride_61766

Sedan gör jag indianhopp, översteg där jag "springer åt sidan", snabba mångsteg, sprättsteg där jag springer på tårna med raka utsträckta ben m m.

Det finns hur mycket som helst på t ex Youtube om du söker på running drills eller running technique.

Svar: Tänk så mycket kul och bra man kan lära sig om man bara börjar dra i en tråd. Det där med neurologi är intressant. Att träna upp sina olika connections kan göra underverk. Ibland tar det evigheter att få till det - då var det nog långt mellan tåtarna men det är otroligt vad man kan lära sin kropp!
Karin Skoglund

Kommentera här: