Utforska din optimalt energigivande miljö

Helgens deltagande i Scandinavian Outdoor Games i Falun har varit minst sagt kraftskapande. Jag har lärt mig nytt om mig själv, jag har utmanat mig en bit utanför mina komfortzoner, jag har känt hur mycket driv man kan få av att befinna sig i en energigivande miljö med energigivande människor. Jag har verkligen försökt att återföra min upplevelse till de som särskilt förtjänat det, klätterkillen från klubben Kopparkilen, rullskidåkarinstruktören www.tynellactivity.se, arrangörsinformatörerna, cykelförsäljaren hos http://www.rosebikes.com/ m fl. Vad som är sunt utifrån energiperspektiv är ett ständigt utforskningsområde eftersom det finns så många parametrar som avgör känslan.
 
 
Jag tänkte fundera lite omkring vad som skapade entusiasmen och orken för mig i just denna situation - på ett event med en massa för mig okända människor. Skulle inte normalt sett säga att det är i sådana situationer jag känner energi.
 
Vad var det då som hände: det handlade om saker jag tycker är kul, att vara ute, i fin miljö, att utmana sig själv, att lära nytt och att träffa folk som är inkluderande och intresserade. 
Dagens stora grej för min del är att jag har deltagit i ett traillopp - på mina villkor, för att jag vill, utan att mäta mig med andra men för att pusha mig själv, testa mina egna gränser. Sa jag inte härom helgen när jag aktivt avhöll mig från att delta i ett annat lopp, att jag var svårt sugen:) I detta lopp sprang jag tillsammans med deltagare som till största del inte var aktuella för mig att jämföra mig med - det var ytterst få motionärer som deltog. Jag är inte road av trängsel med 1000 konkurrenter som många andra populära lopp. Det här var ett ett lopp där jag utmanade mig gällande bantyp och farthållning, inte ett folkligt slätlöp. Jag höll min fart och är nu sugen på att börja köra intervall igen och är fast besluten om att backträning som maxpulszonträning snart kommer på träningsschemat. Skogen är mitt kraftfält och där återhämtar sig inte bara min hjärna bra,  här blir jag tyckligen också bra peppad att springa. En rolig detalj med mitt lopp var att jag som "bara" sprang 5 km lopp hade den äran att komma i mål samtidigt med de snabbaste i 10 km klassen! Därmed sprang jag i mål samtidigt som de som är mycket mer löpare än jag själv är, men det var inte svårt att klassa mig själv som lika stark och atletisk de är:) Tron gör en hel del. Så nu känner jag mig också traillöpare och känslan är inte oviktig!
 
Ytterligare en notering är att jag parallellt med denna tanke om idrottsliga äventyr kan jämföra med var jag känner mig energifylld och produktiv i en jobbsituation. Det är i miljöer där miljön är fysiskt tilltalande, där människorna är inkluderande och engagerade, där jag får utmana mig med lagom svåra frågor och känna mig lite bra med ständiga möjligheter till utveckling.
 
Detta går förstås att applicera på vilken situation som helst, känn efter, vad tar och vad ger energi. Det går givetvis inte alltid att befinna sig i dessa positiva situationer, men det är viktigt att reflektera över vad för komponenter som förekommer var och när såväl positiva som negativa och utifrån dessa navigera sig. Summan i livet måste gå plus i längden för att man ska må bra.

Kommentera här: