Motivation, entusiasm och fotkraft

 
 
I fredags blev jag löpmotiverad av att finna en närbelägen duschmöjlighet på nya jobbet och själva lunchträningsupplägget finns där åtminstone praktiskt.
 
Igår var jag medföljande support till man och dotter som sprang deras livs första traillopp, ett terränglöpningslopp där man i allmänhet inte kan springa två i bredd, där man springer i skogen med alla typer av naturliga hinder såsom stenar eller klippor, rötter, myrmark och vattensamlingar. Där finns betydliga höjdskillnader, man springer oftast i sin ensamhet med sina egna tankar och ju vackrare omgivningar - desto mer plus. Se gärna en längre beskrivning via denna länk: http://springcalle.se/vad-ar-traillopning-och-varfor-tycker-jag-sa-mycket-om-det/.
 
Väl där blev jag så entusiastisk till att själv kunna delta framöver att jag genast smider planer. Jag har dessutom funnit att många pusselbitar redan finns i min träning så nu gäller det att fokusera och komplettera för att möjliggöra! Jag börjar med att skriva om:
 
Fotträning:
Ev tänker man på något som pensionärerna på äldreboendena pysslar med eller något för den som opererats eller som skadat sig och behöver rehabträna. I själva verket är det något som är viktigt för var och en men som jag tycker det pratas alldeles för lite om. Fötterna består av 66 leder 214 ligament, 38 muskler och senor. De flesta människor går 6000-10000 steg per dag och belastar dem med ca 700 ton. Att hålla detta system i toppskick är en nyckel till hälsa vågar jag påstå. Jag har ett bra häfte som heter Starka fötter från Sisu idrottsböcker med övningar som jag varmt rekommenderar, den tycks ha kommit ut i en ny upplaga nyligen http://www.sisuidrottsbocker.se/Starka-Fotter-1341.aspx#.U4IJ2rmKDIU . Det handlar om att hålla uppe rörlighet, styrka och därmed få en bra stabilitet och funktion. Om vi dessutom ger fötterna möjlighet att arbeta funktionellt i bra och passande skor, är man på rätt väg.
 
Själv har jag arbetat med mina fötter mycket, både med hjälp av övningarna likt de i häftet och tillsammans med sjukgymnast. Jag har från att ha fötts med fötter som inte alls hade en bra funktion, via operationer när jag var barn, ett aldrig ge-upp-bara-köra-på-fokus förbättrat funktionen i fötter och ben och därmed mitt liv mycket.
 
Jag brukar tex göra tåhäv, lite olika: raka vanliga och Kalle Ankavarianten med fötterna som ett V, stå på en balanskudde, öva tåfärdighet med att knöla trasor, plocka och hålla saker med tårna, lyfta utsidan, spreta med tårna, låtsas-spela-piano med tårna etc. Googla gärna för övningar, det finns många!
 
En annan sak som jag gjort är att "gå krångligt" vilket innebär att gå i obanad terräng. Det har jag gjort länge utan att tänkt att det precis är träning, men det innebär att ge lederna möjlighet att arbeta till sina ändlägen, att arbeta med hela kroppen för att parera underlaget, använda småmusklerna och under tiden få ta del av vackra naturomgivningar samt att få tänka fritt! Jag tänker så bra när jag rör mig i naturen, som jag skrev om från skidturen härom månaden. Ni hänger med, det här ÄR ju trail - om jag speedar upp det hela. Om det var förra vintern när det var så mycket snö även på mina breddgrader, gick jag flera gånger "på tur" i skogen med turskidor - åkte skidor krångligt - allsidig träning, jag lovar! Jag har ju tom ett begrepp på den här typen av aktivitet som nu blir en form av träning, så det känns som ett väl beprövat koncept.
 
Löpträning för mig sker oftast på skogsstigar så det är bara att svänga av från dem då och då så är passet upplagt! Till det kör jag vidare med min fotträning och jag säkrar mina möjligheter till att få springa trail jag också!

Kommentarer:

1 Anonym:

Vilken supertrevlig och intressant blogg, Karin. Sitter redan å spelar piano med tårna :-) Svårt som 17.

Svar: Kul att du gillar den! Gällande tårna, visst är det svårt i början men du kommer att se en otrolig utveckling mycket snart! Då kan man öva olika skalor och mönster.
Karin Skoglund

2 mariah:

Hemliga människa! Sitter du och smygbloggar och talar inte om det förrän nu? Rolig läsning och underbara bilder var det - keep it up!

Svar: Jajemen! Fast smyg är det inte, vi pratar för sällan o har mycket att dela!
Karin Skoglund

3 Anonym:

Heja Karin! Kul att läsa din blogg... Kör hårt, jag fortsätter följa den :-)

Svar: Kul, du är välkommen!
Karin Skoglund

Kommentera här: